Yhdistys

Yhdistys on perustettu vuonna 1985.  Sen tarkoitus on kerätä ja säilyttää suomalaiseen vesiliikenteeseen liittyvien alojen historiallista tietoutta ja aineistoa, edistää Suomen merihistoriallisten kohteiden tutkimusta ja taltiointia sekä kiinnittää yleistä huomiota suomalaiseen laiva- ja merihistoriaan.

SLHY toimii alan harrastajien, tutkijoiden ja instituutioiden yhdyssiteenä kotimaassa ja ylläpidämme yhteyksiä vastaaviin ulkomaisiin tahoihin.

Kiinnostuksen kohteenamme ovat kaikenkokoiset ja -tyyppiset suomalaiset ja Suomessa rakennetut alukset kaikilla vesialueilla, kuten myös varustamot, telakat ja vesiliikenteeseen liittyvät elinkeinot ja valtionhallinnon osat.

LAIVA-lehti

SLHY on vuodesta 2001 alkaen julkaissut maan suurinta ja monipuolisinta laivoihin erikoistunutta aikakauslehteä. LAIVA ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se jaetaan jäsenetuna SLHY:n jäsenille. Lehti on luettavissa myös joissakin kirjastoissa.

Toimitila ja kirjasto

Jäsentemme käytössä on yksi pääkaupunkiseudun suurimmista merikirjastoista. Pohjois-Haagassa sijaitsevan toimitilamme laaja kirjavalikoima sisältää niin koti- kuin ulkomaisiakin teoksia, sekä kauno- että tietokirjallisuutta ja myös suuren määrän merenkulkulehtiä. Kuva-arkistomme sisältää mm. yhdistyksemme perustajan, Erkki Riimalan suuren kuvakokoelman. Wellamo on pääsääntöisesti avoinna jäsenille joka kuukauden ensimmäisenä lauantaina. Tarkista aukiolo ja kellonajat uutisistamme.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.